Opinnot
Lukion jälkeen armeijaan, jonka jälkeen vuonna 2014 alkoivat opinnot Tampereen Teknillisessä Yliopistossa (Rakennustekniikka ja infrarakenteet)
Diplomityö tietomallintamisesta GRK:lle
Ensimmäinen kesätyö ja harjoittelu
Kesä 2017 GRK:n Vantaan toimistolla (Avustaminen mm. Kehä I -projektissa ja tarjouslaskennassa)
Työt opintojen ohella
Vuosien 2017–2018 välinen talvi Tampereen toimistolla, työnkuva tarjouslaskennassa avustamista
Vuonna 2018 ratahommiin Tampereelle, työskentely työnjohtajana ja monitoimimiehenä
Vuonna 2019 Vantaalla Tikkurilanrannan työmaalla työnjohtajana ja työmaainsinöörinä (projektiin sisältyi mm. kunnallistekniikan ja Keravanjoen rantarakenteiden rakentamista)
Valmistuminen vuonna 2020
Opintojen jälkeen päätoimisesti töitä laatuinsinöörinä ja HSEQ-päällikkönä päällystysliiketoiminnassa
Vuoden 2024 alusta alkaen työpäällikkönä Keski-Suomessa päällystysliiketoiminnassa
Mikä työssäsi on parasta?
Olen päässyt tutustumaan ja sukeltamaan todella erilaisiin infraprojekteihin. Se on työn suola: saman projektin tai asian parissa ei tarvitse painia pitkään, vaan voi vaihtaa jouhevasti asiasta tai projektista toiseen.
Välillä olen toimistossa ja seuraavaksi työmailla. Niissä olen esimerkiksi katselmuksissa tai tilaajan kanssa katsomassa tulevia kohteita läpi ja suunnittelemassa, mitä työkohteita otetaan työn alle, ja millaisia päällystystoimenpiteitä niille tehdään.
Tosi tärkeää on myös se, että porukka toimii yhteen ja että on hyvä yhteishenki, koska yhdessähän näitä hommia tehdään.
Mitkä ovat kolme pääasiallista työtehtävääsi?
Ensimmäiseksi mieleen tulee tarjouslaskenta. Se onkin mielenkiintoista, sillä päällystysliiketoiminnassa on hyvin erilaisia asiakkaita ja myös projektien koot vaihtelevat. Välillä urakat ovat kooltaan muutamia satoja euroja, sitten taas välillä puhutaan useiden miljoonien projekteista.
Tarjouslaskennan lisäksi teen myyntityötä, talousseurantaa ja laskutusta.
Tärkeä työtehtäväni on myös yleinen päällekatsojan rooli: huolehdin siitä, että päällystyksessä kaikki toimii Keski-Suomen alueella. Käyn säännöllisesti myös työmailla.
Mikä rakennusalassa ja päällystyksessä kiehtoo?
Olin jo lukiossa aika varma siitä, että haen Teknilliseen yliopistoon. Mietin, että rakennusala on käytännönläheistä, eikä työssä pääse vieraantumaan todellisuudesta. Hyvin pitkälti lukiossa mietityt asiat ovat pitäneet paikkansa.
GRK:ssa on useita eri liiketoimintoja niin Suomessa, Ruotsissa kuin Virossakin. Olen työskennellyt sekä rataliiketoiminnassa, taito- ja väylärakentamisessa että päällystyksessä. Oikeastaan vain ympäristöteknologia on jäänyt vielä kokeilematta. Vaikka työ eri liiketoiminnoissa on pääpiirteittäin samantyyppistä, jokaisessa niissä on myös omat erityispiirteensä.
Päällystyksessä pääsee työskentelemään esimerkiksi alueellamme Keski-Suomessa koko elinkaaren parissa: meillä on oma asfalttiasema, ja aloitamme prosessin kiven louhinnasta. Pelkästään asfalttiaseman toiminta on kiinnostavaa: se on kuin pieni tehdas, jossa pääsee perille siitä, miten asfalttimassaa valmistetaan ja mikä sen laatuun vaikuttaa.
Päällystykseen kuuluu myös itse asfalttimassan levitys työmailla, jotka vaihtelevat valtateistä omakotitalojen pihoihin. Tässä työssä todellakin pääsee tekemään töitä A:sta Ö:hön, kun hallussa on urakkakokonaisuus tarjouslaskennasta työmaan aloitukseen ja projektin luovutukseen.
Miten kausivaihtelu näkyy työssäsi?
Kausivaihtelu näkyy hyvinkin vahvasti. Infrarakentamisessa on tyypillisesti merkittävää vaihtelua vuodenajan mukaan. Tähän vaikuttavat esimerkiksi tilaajien kilpailutusaikataulut, vuodenajat ja sääolosuhteet. Esimerkiksi päällystyksessä valtioiden urakat kilpailutetaan tyypillisesti alkuvuodesta, ja urakat on puolestaan paras toteuttaa lämpiminä vuodenaikoina tai lumettomaan aikaan.
Käytännössä talvikaudella keskitytään tarjouslaskentaan ja valmisteleviin töihin. Talvikauteen kuuluu myös kaluston kunnossapitoa. Keväällä alkaa kiviainestuotanto ja kesän lämmetessä eletään hyvinkin kiivasta tuotantokautta.
Mistä olet erityisen ylpeä työssäsi?
Tietysti olen erityisen ylpeä hyvin menneistä työkohteista. Olemme tehneet Keski-Suomessa näkyviä projekteja, kuten vaikka Kuokkalan sillan päällystäminen. On hienoa nähdä oman työnsä jäljet konkreettisesti ja todeta, että tuossakin olen ollut mukana.
Tässä työssä on merkittävää myös se, miten monen elämään vaikutamme. Kun meidän työmme loppuu, työmme tulos hyödyttää suoraan autoilijoita, kävelijöitä, pyöräilijöitä – kuka tahansa rakentamaamme infraa käyttää tai teillä liikkuu.
Nykyään katson maisemaa ja rakennettua infraa ammattilaisen silmin: ajaessani silmäilen päällysteen laatua ja panen merkille huonokuntoisia kohteita. Välillä lomallakin katselen tieverkkoa eri maissa. Valitettavasti Suomessa näyttää siltä, että korjausvelkaa löytyy etenkin alemmilla tieverkoilla, jotka ovat päässeet huonoon kuntoon. Määrärahat päällystykseen olisivat todella tervetulleita, vaikka vähän isompinakin potteina.
Millaisia ominaisuudet ja taidot ovat työssäsi eduksi?
Tietynlainen tarkkuus, paineensietokyky ja käytännönläheisyys.
GRK
GRK rakentaa väyliä, teitä, raiteita ja siltoja. GRK on Suomessa, Ruotsissa ja Virossa toimiva rakennusalan konserni. Liikevaihtomme vuonna 2023 oli 546 miljoonaa euroa. Työllistämme noin 1 100 ammattilaista. GRK-konserniin kuuluvat emoyhtiö GRK Infra Oyj:n lisäksi tytäryhtiöt GRK Suomi Oy Suomessa, GRK Sverige AB Ruotsissa ja GRK Eesti AS Virossa. GRK:n ydinosaamiseen kuuluvat vaativien infrarakennushankkeiden toteutus, suurten hankkeiden projektinjohto sekä laaja-alainen radanrakennusosaaminen. Väylä-, taito- ympäristö- ja teollisuusrakentamisessa GRK tarjoaa kaikki tarvittavat palvelut suunnittelusta rakentamiseen ja kunnossapitoon.
Tutustu GRK:hon